FORUM YÜKLENİYOR......



 
AnasayfaAnasayfa  KapıKapı  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  
Giriş yap
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Beni hatırla: 
:: Şifremi unuttum
En iyi yollayıcılar
Admin (54)
 
buku kağıvçu (25)
 
BashuyukForum (11)
 
Muki (4)
 
nohcoilhan (2)
 
tolgahan997 (1)
 
En son konular
» CER KAZAVAT – CURTLARI ÜÇÜN ÖLÜRGE DA HAZIRDILA
Ptsi Ağus. 09, 2010 1:05 am tarafından buku kağıvçu

» Karachay Malkar-1
Paz Haz. 27, 2010 11:15 am tarafından Admin

» karachay Malkar 2
Paz Haz. 27, 2010 10:40 am tarafından Admin

» Karachay Malkar-3
Paz Haz. 27, 2010 10:17 am tarafından Admin

» İlk konunuz
Cuma Mayıs 28, 2010 12:19 pm tarafından Admin

» Kafkasya dan gorunum
Cuma Mayıs 21, 2010 9:33 pm tarafından buku kağıvçu

» Bashuyuk den Görünüm
Cuma Mayıs 21, 2010 12:54 am tarafından buku kağıvçu

» İŞ ARAYANLARİN DİKKATİNE
Ptsi Nis. 26, 2010 8:55 pm tarafından Admin

» selam arkadaşlar
Çarş. Nis. 07, 2010 4:52 pm tarafından Admin

Kimler hatta?
Toplam 1 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 1 Misafir

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 6 kişi Paz Haz. 09, 2013 3:19 am tarihinde online oldu.
Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama
HABERLER






Facebook
Haluk Ulker

Kartınızı Oluşturun
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
KONYA HAVA DURUMU
KONYA
KARACAY MUZIK
Karacay Malkar Müzik

Sayfanızı Da Tanıtın
LİNKLER

karachay

zaman

elbrus

taulit

KA MA TUR

Карачаевцы

http://www.elbrusoid.org Карачаево-балкарский фонд Эльбрусоид(R)

CaucasusOnline.ru

KAFKASYA

AS - ALAN

KARACHAYLI

Bashuyuk

karacayel

GASPIRALI (Ceviri prog)

Karachay


Paylaş | 
 

 İşte Başhüyük

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin
Admin
avatar

Mesaj Sayısı : 54
Puan : 338659
Itibar : 0
Kayıt tarihi : 09/03/10
Yaş : 63
Nerden : Konya

Kişi sayfası
Ön bahçe: 15

MesajKonu: İşte Başhüyük   Cuma Mart 12, 2010 9:19 pm



BAŞHÜYÜK KASABASI
Başhüyük kasabası Sarayönü ilçesinin 7 Km. Kuzey doğusunda bulunmaktadır. Başhüyük kasabasını kuran ve halen ikamet eden halkın tamamı, Kuzey KAFKASYA, Karaçay-Malkar bölgesinden 1905 yılında göç eden Karaçay-Malkar Türklerinden oluşmaktadır. Kafkasyadan göç edenlere verilen ortak isimle ve yanlış olarak çevrede Çerkez diye tanımlanmışlardır. Karaçay-Malkar Türkleri Çerkezlerle Kafkasya da Kafkas kültürü bünyesinde komşu olarak yaşamışlardır. Bu sebeple bu yanlış adlandırma yapılmıştır.

Kafkas dağlarının zirvesi ELBRUZ dağı eteklerinde yaşayan Karaçay-Malkarlılar Kafkaslarda çeşitli zamanlarda hüküm süren Hun Türkleri (M.S. 370-375) Kuman-Kıpçak Türklerinin torunlarıdır. Bilinen tarihi belgelere göre 15 y.y. dan itibaren Karaçay-Malkar adıyla tarih sahnesine çıkmışlardır. Konuştukları dil Kuman-Kıpçak (Kuzey-Batı) Türk lehçeleri kolu olan Karaçay-Malkar Türkçesidir. Bu lehçe Karaçayca adı ile halen Başhüyük kasabasında yaşamaktadır.

Karaçay-Malkar Türklerine mensup 1.000 kadar hane yıllardır süren yoğun Rus baskıları ve Müslüman bir ülkede yaşama istekleri neticesinde Anavatan bildikleri Türkiye ye göç etmeye karar verdiler. Bu göçte Sultan Abdülhamit in de Anadolu yu Türkleştirme siyasetininde etkisi vardır. O yıllarda (1900) İstanbul da eğitim gören Karaçaylı din alimleri bu siyasetin etkisi ile halkı göçe davet etmişlerdir. 1.000 hanelik Karaçay-Malkar muhaciri Peygamber sünnetine uyarak, mübarek Ramazan Bayramının 1. Gürü Bayram namazını kılıp Abdülhamid Hanın huzuruna çıkılır. Padişahtan iltifat ve yardım görülür. Yerleşim yeri tespiti yapılır. 1.000 hanelik gruptan 500 hane bugünkü Başhüyük kasabasına 1905 yılında yerleş tirilir.

BAŞHÜYÜK ÜN İSMİ

Başhüyük kasabası bizzat Sultan 2. Abdülhamidin emri ile ve onun çizdiği Osmanlı Hilali şeklindeki planla inşa edilmiştir. Padişahın yaptığı bu yardım ve iltifattan dolayı kasaba sakinleri yerleştikleri bu köye Ümran-ı Hamidiye (Abdülhamidin imar ettiği, saadet verdiği yer) adını vermişlerdir. Cumhuriyet döneminden sonra köyün adı Kuzeyindeki Höyükten esinlenerek Başhüyük olarak değiştirilmiştir.

Türk devletinin inayeti ve desteği ile Başhüyük kasabası sakinleri kısa zamanda bölgenin ekonomik, sosyal ve kültürel dinamiği olmuşlardır. En zor dönemlerde dahi Ruslara, katliamlara uğrama pahasına kafa tutan bu insanlar Türkiye ye gelir gelmez çıkan ilk savaşla (Balkan Harbi) beraber vazifeye koşmuşlar ve ilk şehitlerini Balkan Harbinde vermişlerdir. Daha sonra Çanakkale Şehitleri, Kurtuluş savaşı şehitleri ve gazileri onları takip etmiştir. Böylece Başhüyüklüler şanlarına yakışacak şekilde milli mücadelemizin şeref sayfalarında yerlerini almışlardır.

Başhüyük 1957 yılında kasaba olmuştur. 1997 sayımına göre 2.000 e yakın bir nüfusu barındırmaktadır.

KaşenLik ...

Çerkeslerin günümüze kadar devamlılığını sürdüren geleneklerin birisi de "kaşenlik adetidir. Bu adet bekar genç kız ve erkekler
arasında evlilik öncesi dönemde gerçekleşmektedir. Diğer geleneklerde olduğu gibi habze adı verilen kurallarla sınırlıdır. Kaşenlik birbirinden hoşlanan genç kız ve erkekler arasındaki arkadaşlık ilişkisine denmektedir.
Çerkes kız ve erkekleri birbirleri ile düğünlerde, toplantılarda, muhabbet ortamlarında birlikte olurlar. Bu toplantılar en yaygın olarak köylerde görülür. Bu tür toplantılarda genellikle bir kaç köyün gençleri biraraya gelir. Sabahlara kadar süren sohbetler, oyunlar ve eğlenceler yapılır. Bu geceler gençlerin birbirlerini tanımalarına yardımcı olmaktadır. Muhabbet geceleri bir eğlence kaynağı olduğu kadar aynı zamanda eğitim yereri de sayılmaktadır. Kızlar ve erkekler belirli bir yaştan başlayarak bu tip toplantılarda çerkes adet ve görenekleri çerçevesinde eğitilirler. Bütün eğlence, düğün ve toplantılarda "thamate" adı verilen bir kişi bulunur. Kim kimle kaşen olabilir? Aynı sülaleden olan kişiler kaşen olamazlar. Akrabalık derecesi ne kadar uzak olursa olsun yasaktır. Aynı köyden kişilerin kaşen olmaları hoş karşılanmaz. Bu kural günümüzde biraz yumuşamıştır. Artık aynı sülaleden olmamak kaydıyla kaşenliğe fazla tepki duyulmamaktadır. Muhabbet toplantılarında kızlar ve erkekler karşılıklı otururlar. Birden fazla kaşen gençlerin her toplantıda farklı kaşeni olabildiği için bir Çerkez kızının ya da erkeğinin evleninceye kadar çok fazla kaşeni olabilmektedir. Toplantıda amaç tanışmak, eğlenmek ve kendine uygun bir eş seçmek olduğu için kaşenlik bazen ciddi bazen de şaka halinde ortaya çıkmaktadır. Sayısı fazla olan şaka kaşenliğinin çok fazla bir ciddiyeti yoktur. Kız ya da erkek birbirlerinin daha önceki kaşenlerine karşı herhangi bir olumsuz tavır takınmazlar. Eski kaşenlerle sosyal ilişkiler kesilmez. Çünkü daha önceki kaşenlerin şaka olduğunu her iki tarafta kabullenmiştir. Kadın ya da erkek eski kaşenleriyle bu benim eski kaşenim diye espri yapabilir. Dolayısıyla kızın ya da erkeğin birden fazla kaşeni olması yadırganmamaktadır. Evlenmeye vesile olan kaşenlik Pseluk ile başlayıp daha sonra da devam eden kaşenlik iki kısma ayrılmaktadır. Bunlardan birisi şaka diğeri ise ciddi kaşen liktir. Şaka kaşenliğine semerko denmektedir. Bu durumda kişiler ciddi olmasalar dahi sırf o geceye ya da bir kaç geceye mahsus olarak kaşen olabilirler. Burada amaç eğlenmek, birbirlerini tanımak bunu yaparken de hoş vakit geçirmektir. Şaka kaşenliğinde kız ve erkek birbirlerine sanki evleneceklermiş gibi meth edici ve övücü sözler söyler. Kaşenliğin bir de ciddi boyutu vardır. Bu durumda birbirlerini beğenen kız ya da erkek evlenmek için arkadaşlık kurmak isterler.
Eğer karşı taraf kabul etmişse diğer toplantılarda da görüşerek bu ilişkiyi devam ettirirler. Fakat ciddi kaşenlikte daha ziyade pisehluk ile başlamaktadır. Erkek bir kaç arkadaşını alarak kızın veya onun herhangi bir akrabasının evine gider. Kızın da mutlaka yanında bir ya da bir kaç arkadaşı bulunmak durumundadır. Burada kıza kaşenlik teklifini sunar. Bu durumda kız ve erkek arkadaşlarının yanında teklifi değerlendirirler. Birbirlerinden beklentilerini ve isteklerini söylerler. Kaşenliğin her iki boyutunun da kendine has kuralları vardır. Kaşenlik eğer ciddi ise ve sonuçta evlilik düşüncesi ile kişiler birbirlerini tanımaya çalışıyorsa bu durumda meclislerde şaka kaşenliği gibi ulu orta gündeme getirilmez. Bu durumda bir çok muhabbette bir araya gelebilirler, bir çok konudan konuşarak birbirlerini daha iyi tanımaya çalışırlar. Fakat ilişkileri diğer kaşenliğe nazaran resmiyet kazanır. Diğeri kadar serbest değildir. Her ne kadar bu kişiler evlilik kararıyla birbirlerini tanımaya çalışsalar da mutlaka evlenecekler diye bir şart yoktur. Eğer bir engel söz konusu ise her iki taraf bu durumdan vazgeçebilir.

Evlenme akdi ve Euç

Kişiler evlenmeye karar verirlerse bu sefer bunu kendi aralarında akitleşirler. Bu durumda da euç denilen bir hediye verilir. Euç söz karşılığı verilen maddi bir hediyedir. Söz verdi anlamına gelir. Kaşenlik neticesinde evlenmeyi kabul etti demektir. Bu hediyeyi erkek bayandan ister. Bayan da kendi insiyatifinde bir hediye verir. Bu hediye bir boyun bağı, mendil, yüzük, bilezik olabilir. Erkek de bunun karşılığında kıza bir yüzük vermektedir.
Bu karşılıklı hediyeleşme durumu sadece kız ve erkek arasında olmaz.
Kızın ve erkeğin yanında arkadaşlarından veya akrabalarından birkaç kişi bulunmak durumundadır. Söz verme ve hediyeleşme hadisesi onların nezaretinde olmaktadır.
Evlenmek amacıyla kaşen olan ve bunu akit altına alan genç kız ve erkekler bu durumda toplumdan ayrı bir yerde yalnız başlarına konuşamazlar.
Onların yanlarında mutlaka arkadaşları da olmak durumundadır. Toplumun dışında ve toplumdan habersiz bir yerde konuşmaları yasaktır. Bu durum evleninceye kadar böyle devam eder.

Es Seçimindeki incelik

Gerek evlenmeye karar veren gerekse sadece bir kaç toplantıda kaşen olan kişiler birbirlerini aileleri ile tanıştırmazlar. Arkadaşları ve o ortamda bulunan kişiler onların kaşen olduklarını bilir. Anne ve babalarına kaşen olduklarını söyleyip birbirlerini tanıştırmaları ayıp olarak karşılanır. Aileler kızın ya da erkeğin kaşenini toplumlardaki diğer kişilerden öğrenerek haberdar olurlar. Ancak evlenme zamanında ailelere bildirilir. Bu durumdan da sadece anneye bahsedilir. Kaşenlik adeti Çerkez toplumunda kızın ya da erkeğin evleneceği kişi hakkındaki kararı kendilerinin vermesini sağlar. Büyükler müdahale etmezler. Fakat evlenmek üzere kaşen tercihi yapan kişiler daha ziyade aile yapılarına uygun toplumsal kurallara ve adetlere riayet edecek kişileri tercih ederler. Bu nedenle birçok toplantıda kızın ya da erkeği hal ve hareketlerini kontrol ederler. Evlilik tercihi yaparken bu tip kişilerle yapmayı isterler. Çünkü çerkes kültüründe toplumsal normlara uygun olarak hareket etmek gerekmektedir. Fertlerden görgü kurallarına gelenek ve göreneklere uygun davranış göstermesi beklenmektedir.

Kız kaçırma

Kaşenlik ile başlayan evlilik aşamasında nişanlılık ve söz gibi durumlara pek rastlanmaz. Bunun en önemli sebebi kaçırma şeklinde evlenmenin gelenek ve göreneklerinde yer almasıdır. Gençler evlenmeye karar verdikten sonra maddi imkansızlıklar, kendisinden büyük başka birinin evlenecek olması gibi sebeplerden dolayı kaçırma şeklinde evlenmeyi tercih ederler. Fakat Çerkes kültüründeki kaçırma şekli diğer milletlerden farklı olarak kendine özgü bir nitelik gösterir. Bu şekilde evliliğin yaklaşması nişan ve söz gibi törenlerin yapılmasını gerekli kılmamaktadır.
Yine kişiler zaten kaşenlik dönemlerinde birbirlerini yeterince tanıdıkları için ayrıca bu tür dönemlere gerek duymazlar. Ayrıca çerkeslerde adetler kişilerin ilişkilerine çok fazla sınırlama getirdiği için bu döneme her iki tarafında katlanabilmesi zor olur. Çünkü nişanda büyüklerde işin içine girerler. Onlarla olan iletişimde konuşma ve görüşme yönünden bir takım güçlükler olduğu için kişiler nişanlı olarak kalmayı pek tercih etmezler. Ancak günümüzde söz ve nişanlılık dönemi Çerkesler arasında da yaygınlık kazanmıştır.
Çerkes milletindeki genç kız ve erkekler genellikle aynı milletten olan kişilerle evlenmeyi tercih etmektedirler.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://bashuyukkasabasi.lforum.biz
 
İşte Başhüyük
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: BAŞHÜYÜK KASABASI-
Buraya geçin: